Těhotenství chutě měnící


Řada maminek by mohla vyprávět, jaké změny chutí přineslo období, kdy očekávaly své dítě. Kromě typických ranních nevolností se jako oblíbený motiv ve filmech používá také například pojídání okurek či čehokoli, co hrdinkám dříve nechutnalo, aby to předznamenalo následné zjištění, že “jsou v tom”. Sotva podobnou scénku vidíme, už se předem poučeně usmíváme a ve většině případů nebýváme zklamáni. V těhotenství přichází ke slovu velké hormonální změny, a ty dokážou podnítit celou řadu změn dalších, mezi něž pravděpodobně patří zmíněná obliba různých jídel a na straně druhé také odpor k některým dříve běžně konzumovaným pochutinám. Pokud ve vašem případě podobná dramatická změna nenastala, nic se neděje, téměř stejně velké skupině žen se chutě vůbec nezmění. Zajímavé také je, že různé chutě se mohou vystřídat v průběhu jediného těhotenství.


Změna chutí jistě žádnou maminku dnes již nijak zásadně nepřekvapí, mohou si na tento účet i zažertovat. I v této oblasti je však nutné dávat pozor na krajní situace, kdy tělo přestane snášet – zejména v kombinaci s nepřiměřeně intenzivní nevolností – většinu jídel. Pak něco není v pořádku a je načase zajít se poradit s lékařem. Nikdy by nemělo dojít k ohrožení přísunu vyvážené stravy, která je nutná pro zdravý vývoj plodu.

Kyselé okurky a další nakládaná zelenina v různých kombinacích, ale také jiné výrazné chuti – slané a kořeněné, mnohdy až neodbytná chuť na sladkosti nebo mléčné výrobky, stejně jako zcela opačný proces, kdy i jen vůně některého z výrazných pokrmů či jeho složek maminkám nedělá dobře, to jsou nejčastější projevy výrazných hormonálních změn souvisejících s těhotenstvím. Podle výzkumů nastávající maminky naopak nejčastěji odmítají jídla, v nichž je obsažen živočišný tuk, tedy zejména některé druhy masa, ovšem jiné zase tento tuk vyhledávají, a to často v hodně koncentrované podobě, př. jako je vypečený omastek. Všechny tyto nové chutě, často i na věci, které ženy předtím vůbec nevyhledávaly, se po porodu zpravidla srovnají do normálu, a ženy se jich snadno vzdají.

Chuť na netradiční jídla je sice jistě hodna pozastavení, zajímavější však je, že ženy občas vnímají touhu i po věcech, které primárně určeny k jídlu nejsou. Pokud by to bylo možné, rozšířily by jídelníček například o hlínu, uhlí, křídu, papír, omítku, ale také o nedopalky cigaret, prášek na praní, mýdlo či zubní pastu. Méně podivná, i když také netradiční, je chuť po samostatné mouce či škrobu a dalších primárních surovinách. Konzumace podobných věcí je však pochopitelně zdraví škodlivá, a v tomto případě je dobré zmínit se o nich lékaři, protože tělo touto cestou obvykle volá po doplnění některých nedostatkových prvků, jako je železo, vápník či sodík. Může to rovněž znamenat, že tělo bojuje s nějakou infekcí, proto je konzultace s odborníkem zcela namístě.

Proč k této změně chutí dochází, a navíc jen u určitého procenta žen, není ještě zcela jasně prozkoumáno. Nejčastěji se mluví o návaznosti na hormonální změny, což ukazuje i fakt, že k podobným, i když méně intenzivním změnám dochází u některých žen také v čase přechodu (menopauzy). Možná je však i návaznost na nedostatek jednotlivých stopových prvků a vitamínů ve stravě, kdo má tedy chuť na čokoládu, není vyloučeno, že mu chybí některý vitamín B, okurky a nakládaná zelenina by mohly naznačovat nedostatek sodíku v krvi, z červeného masa zase tělo může potřebovat proteiny. Jenže řada žen po stejném jídle touží opakovaně, kdy už potřebnou dávku domněle nedostatkového prvku dávno ve stravě obdržela. Ukazují se také zajímavé vazby na jídla, která ženy milovaly například v dětství, což by mohlo naznačovat jejich podvědomou citovou či jinou frustraci.

V zásadě je vhodné pokusit se dbát co nejvíce o vyváženost stravy. A při chutích na jídla nezdravá hledat nějaké vhodné, zdravější alternativy.
Místo nakládané zeleniny zkuste čerstvý salát nebo rybu pokapanou citrónem, chuti na cukrovinky lze čelit sladkým tropickým ovocem a výběrovým ovocem sušeným. Místo zmrzliny zkuste zmražený jogurt, v němž tělu dodáte potřebné kalcium a rozhodně méně kalorií. Pokud už máte neodbytnou chuť na čokoládu, raději zvolte odtučněnou čokoládovou polevu, kterou můžete dochutit třeba čerstvé ovoce. Ze slaných pochutin raději než po brambůrkách sáhněte po slaných oříšcích.

Toto krásné období života je však třeba hlavně si užít, takže nějaké ty hříchy, které jdou vstříc chuťovým změnám, si jistě povolit můžete. Pro zdravý vývoj plodu je potřebná hlavně vaše psychická a fyzická pohoda a co nejméně stresu, ať již je jeho důvodem cokoli. A pokud se vám něco nezdá, vždy je tu možnost se s tím svěřit lékaři, aby vše probíhalo tak, jak má a narodilo se vám šťastné a zdravé dítě.

Redakce