Nevynechávejte snídani


Běžný všednodenní obrázek: ráno vstanete a jste v jednom kole, ranní očista, oblečení, zkrášlení, bez něhož byste se neodvážila vystrčit nos na ulici, péče o manžela, partnera či vypravení dětí do školy a sebe do práce. Tak nejčastěji vypadá ráno v průměrné české rodině. S větším i menším rozdílem to znáte sama. A někde mezi tím možná do sebe nalijete ranní kávu nebo čaj, pak ještě ve spěchu přikousnete to, co vám první padne pod ruku. A existuje i nemálo lidí, kteří nesnědí nic, protože tvrdí, že ráno jednoduše nemají hlad.


Skloubení ranních povinností s řádnou snídaní občas není lehké, ale zapomínat by se na ni rozhodně nemělo. Podle výživových specialistů je právě snídaně náš hlavní vklad do celého dne, energeticky by měla být nejvýraznější a současně z hlediska živin i pokud možno vyvážená. Kvalitní snídaně nám navíc pomůže načerpat potřebnou energii, lépe zvládat stres, který na nás obvykle v průběhu pracovního (ale i víkendového) dne čeká.

Tím, že vynecháte či odbudete ranní jídlo, děláte medvědí službu celému organismu, který vám na ni odpoví tu nedostatkem energie, tu změnou hmotnosti. Všem, komu záleží na správné životosprávě, bojují s hmotností či mají zdravotní potíže, odborníci jednoznačně doporučují začít den s řádnou snídaní. I když nemáte chuť, lze si tento návyk vypěstovat stejně tak, jako jste na něj kdysi pozapomněli. Snídaní nastartujete metabolismus, tedy i správné hospodaření s energetickým přísunem, “uklidníte” tělo, které je po dlouhé noci vyhladovělé, že se nemusí bát o potřebný přísun živin, a nebude si pozdější nárazové kalorie pro jistotu ukládat a šetřit na “horší časy”. To se samozřejmě vztahuje nejen na snídani jako takovou, ale na vyvážené rozdělení stravy v průběhu celého dne.

Bonusy, které vám může kvalitní snídaně v rámci úpravy vaší životosprávy přinést, jsou zřejmé: zlepšíte metabolismus, budete lépe koncentrovaní, odolnější vůči zátěžovým situacím, budete se cítit více v pohodě, plní energie, pravděpodobně se v průběhu dne snáze vyhnete lákadlům rychlého občerstvení, které v sobě obvykle skrývá “prázdné” kalorie bez správných živin, dodáte tak tělu větší část potřebných vitamínů, méně tuku a cholesterolu a postupem času také zvýšíte svou kontrolu nad hmotností.

Po probuzení nezapomeňte doplnit tekutiny, nejlépe skleničkou zcela čisté vody. V průběhu vaší ranní očisty takto svůj zažívací trakt připravíte na první jídlo. Ranní jídlo by se mělo skládat z vyváženého poměru vlákniny, proteinů, vitamínů, složených sacharidů a jen minima tuků. Vlákninu, vitamíny a proteiny zastoupí celozrnné pečivo v kombinaci s libovou šunkou, čerstvou zeleninou či sezónním ovocem. Zvolit můžete rovněž ovesné vločky, doplněné nízkotučným jogurtem nebo zalité mlékem atp. Téměř jakoukoli obilnou směs s mlékem považují odborníci za nejvyváženější ranní kombinaci. Pokud skutečně nemáte čas, pak raději než kávu dopřejte žaludku kvalitní ovocný džus (ideálně džus z čerstvého ovoce), nebo kysaný mléčný nápoj.

Naopak se snažte vyhnout oblíbené, ale zdraví ohrožující kombinaci ranní kávy a cigarety. Sladkosti a bílé pečivo vám dodají pouze prázdné kalorie bez vitamínů. V některých rodinách není neobvyklé, že se k snídani servíruje teplý párek či klobáska. Pokud už u vás musí být snídaně teplá, raději zvolte ovesnou kaši nebo vaječnou omeletu připravenou na minimu tuku, bohatě obloženou zeleninou.

Redakce