Kde se vzala tajemná černá skříňka?


Třebaže letecká doprava patří k nejbezpečnější a letadlům je věnována mimořádná péče, čas od času bohužel také slýcháme zprávu o leteckém neštěstí. Ať již se jedná o malý či velký letoun, při dotazu reportéra na místě neštěstí se obvykle mluví o tom, že spekulace o příčinách neštěstí budou pravděpodobně vyřešeny až po nálezu černé skříňky. Co to ale je ona tajemná černá skříňka, co skrývá, kde se vzala a kdy byla vynalezena a poprvé použita? napadne nás možná při té příležitosti. Pro odpověď na tyto otázky se musíme vrátit o několik desetiletí zpátky.


Jako černá skříňka se označuje zařízení, které je umísťované především do letadel, případně i jiných dopravních prostředků proto, aby zaznamenávalo nejdůležitější parametry letu. Zapisovače v něm uchovávají údaje, jak vysoko a jak rychle letadlo letí, dále také nahrávku toho, co říkají piloti v kabině i komunikaci s věží. Na základě těchto parametrů je pak možné objasnit většinu příčin případné havárie. Povinné umístění ve všech letadlech bylo ustanoveno v rámci mezinárodních dohod leteckých společností.

Vynálezcem černé skříňky se stal v roce 1954 Australan David Warren. Pojmenoval ji ARL Flight Memory Unit (letecká paměťová jednotka). Nejdříve byla užívána pouze ve Velké Británii, později se rozšířila do USA a odtud do celého světa. V současnosti se do letadel umisťují černé skříňky dvě, zpravidla do zadní části letadla, protože právě ta bývá při leteckých nehodách poškozena nejméně. První modely zaznamenávaly informace o stroji nebo třeba i části komunikace s pozemní kontrolou na kovové pásky. Byly to prakticky jakési žáruvzdorné a pancéřované magnetofony.

Moderní černé skříňky jsou plné nejmodernější elektroniky, umísťují se do ocasu letadla, na místa, která byla propočtena a prověřena jako nejméně poškozovaná. Jsou z nehořlavého, vodě odolného materiálu. Skříňka vypadá jako krabice, která na délku měří okolo půl metru a váží jen několik kilogramů. Vydrží náraz tělesa těžkého 250 kilogramů a teplotu přes 1000 stupňů Celsia. Mezi jednotlivými ocelovými vrstvami pláště jsou vrstvy pěny, které se v žáru rozpouštějí a skříňku chladí. Aby bylo snadné skříňku po havárii nalézt, mívá vysílač, který se spustí při styku s vodou. Černá skříňka se nezničí ani pod vahou předmětu, který je až 1400x těžší než ona. Jedna skříňka zapisuje údaje o letu, druhá nahrává hovory v pilotní kabině. Pevné paměti umožňují zapisovat údaje z tisíců čidel v trupu, nádržích a motorech stroje i všechny hovory posádky.

Třebaže mluvíme o černých skříňkách, jejich barva je paradoxně křiklavě oranžová. To je dáno jednoduše tím, že svítivě oranžová je barvou, která je na většině pozadí, i mezi troskami, nejlépe viditelná. Černá se jí kdysi začalo říkat z toho důvodu, že obsahuje smutné údaje o haváriích. Od 70. let 20. století probíhá vývoj černé skříňky, která by byla umisťována rovněž do motorových vozidel.

Zdroj: Wikipedie

Redakce