Fit po noční oslavě


Slavili jste až dlouho do noci, takže spánek se smrsknul v lepším případě na pár hodin za úsvitu? Jednou za čas zkrátka pořádný mejdan k životu patří. A se vším všudy, vždyť na počest oslavence je nutné připít – a nejen jednou. Připít se sluší i s přáteli a sklenky o sebe cinknou i ve chvíli, kdy se seznamujete s někým novým. A na tykání se připíjí. Však to všechno dobře znáte. Ráno však vás třeští hlava tak, že si říkáte, zda mělo smysl si tolikrát připít na přátelství s tím nemožným odbarveným týpkem, který vás celý večer bezostyšně svlékal očima a nyní doufáte, že ho už víckrát nepotkáte. A jen včasný zásah kamarádky zabránil tomu, že jste nepokřtila památné kanape po babičce hostitelů.


Ráno se však s hrůzou podíváte do kalendáře a zjistíte, že musíte být fit, i když vám v hlavě tluče tisíc neodbytných kladívek. A také si uvědomujete, že by si tělo zasloužilo nějakou vnitřní a vnější očistu. Na nutnou dobu odstraňte ze svého okolí všechny zdroje jakéhokoli hluku, které zbytečně zesilují tepání ve spáncích, a v pravidelných intervalech tělu dodávejte tekutiny v podobě minerálky nebo kvalitního ovocného džusu či čerstvé ovocné šťávy s velkým obsahem vitamínů. Potřebujete nyní podpořit ledviny a játra, které se snaží zbavit následků dlouhé noci a potřebují k tomu vodu, minerální látky, vitamíny a kyslík.

Vlezte si pod sprchu a kombinujte teplejší a chladnější proud, aby se vám lépe rozproudila krev. Sprchu zakončete studenou vodou. Podpůrné účinky prý má máta, nebo rozmarýn, tudíž použitím sprchového gelu s těmito složkami rozhodně nic nezkazíte. Pokud jste při návratu z pařby ještě byla při smyslech a vnitřní a vnější očistu jste zvládla už v té chvíli, udělala jste to nejlepší možné pro snížení následků probdělé noci.

Lék na kocovinu zatím neexistuje, i když vědci tvrdí, že se jej v blízké budoucnosti můžeme dočkat. Dokud se tak nestane, je dobré se řídit určitými obecně platnými pravidly. Někdy totiž stačí pouze nedopouštět se hlavních chyb a dodat tělu to, oč ho alkohol připravil. Vyhněte se obvyklé ranní kávě, káva má prokazatelné dehydratační účinky a tělu odebírá potřebné tekutiny. Nelze se s vámi přít, pokud je káva pro vás ranní vyprošťovák za všech okolností, možná tělu v tu chvíli stačí uklidňující dávka kofeinu. Přesto organismus ranní kávou značně zatěžujete. Obecně tedy platí, že kávu při kocovině nelze doporučit. Také vyrážení klínu klínem, tedy ranní čtvrtinku piva, vám odborníci neschválí, subjektivně se snad můžete cítit lépe, objektivně však jen působení kocoviny na organismus prodlužujete a opakovaně namáháte játra a ledviny.

Pro rychlé doplnění tekutin a minerálů můžete vyzkoušet také mléko, minerálku s kapkou citrónu, a pokud minerálku nemáte, stačí i jen voda se špetkou soli. Doporučuje se uvařit si čistý bujón, respektive téměř jakýkoli vývar, případně do sebe obrátit Virgin Mary (což je prakticky Bloody Mary bez vodky), rajskou šťávu s trochou citrónu, soli, pepře. Chuti na kyselé okurky, zavináče či slanečky se také zásadně bránit nemusíte. Na každého může mít účinek něco jiného, tak to vyzkoušejte a zjistíte, co pomáhá právě vám. Nic z toho by vám nemělo za normálních okolností ublížit.

A pokud dopředu víte, že vás čeká nějaká pařba, můžete na ni organismus trochu připravit. Dopřejte mu zvýšené množství vitamínu C, který stabilizuje hladinu minerálů. A najezte se, dobré je v tomto případě jídlo obsahující př. rostlinné tuky. Na akci se nesnažte příliš míchat různé druhy nápojů, zvolte jeden typ a držte se této linie. V mezičase doplňujte tekutiny, ideálně se vždy mezi skleničkami alkoholu napijte minerálky nebo vody. A rovněž žaludku dopřejte vedle tekuté „stravy“ i nějaké normální jídlo. Párty si jistě užijete i tehdy, když si ráno z ní budete ještě něco pamatovat. I organismus vám bude vděčný, když dodržíte pravidlo – všeho s mírou a včas si říct dost.

Redakce