Těhotenství a cvičení

Vrcholové sportovkyně často těhotenství plánovaně odkládají až na pozdější věk, protože je jasné, že těhotenství i následné rodičovské povinnosti jejich sportovní kariéru přinejmenším zbrzdí, pokud ji přímo neukončí. Otázku, jak změnit cvičební režim či zda v těhotenství omezit cvičení zcela, si však kladou všechny sportovně založené a aktivní ženy. Je samozřejmé, že graviditou se mnohé mění, přesto je cvičení při těhotenství možné. Vhodně zvolený typ cvičení může naopak být i velmi prospěšný.


Je jasné, že těhotenství není obdobím vhodným pro nadměrnou fyzickou zátěž, dietu a formování postavy. Dochází k velkým hormonálním změnám a počáteční fyzický stav, únava a ranní nevolnosti vám cvičení v krajním případě ani neumožní. Pokud jste však stále plné energie, nebo se problémy ustálí, můžete se zase ke cvičení vrátit, pouze při něm musíte svůj stav zohlednit.

Ideální je zaměřit se na cvičení, které vás bude připravovat na porod, tedy na různá dýchací cvičení, specializovanou jógu, cvičení na míčích, to všechno zúročíte v průběhu těhotenství, při porodu, ale i po něm, kdy se vám bude snáze na předchozí fyzickou aktivitu navazovat. Vhodným cvičením uvolníte záda, budete mít pod kontrolou přiměřený hmotnostní přírůstek, lépe se vám prokrví zatěžované nohy, kterým jinak hrozí natékání a tvorba křečových žil, rozhýbete svaly pánevního dna, které hrají důležitou roli při porodu. A samozřejmě tělo po porodu rychleji dostanete zpět na původní hmotnost a do formy.

V průběhu prvních tří měsíců můžete cvičit nejintenzivněji, ale je nutné vyhýbat se prudkým pohybům, gymnastickým prvkům, skákání a běhu. V dalším trimestru již je třeba vynechat cviky v poloze na břiše, a vhodným doplňkem je zařazení zmíněných dechových cvičení a zapojování svalů pánevního dna. Až poslední dva tři měsíce před termínem porodu je namístě radikálně zvolnit a zaměřit se téměř výhradně na cviky dýchací a relaxační, protahování těla na míči, některé prvky pilates, speciální cviky pro těhotné, plavání či gravijógu.

A pokud nejste tím správným typem, který dobře snáší cvičební řád, nezapomínejte aspoň na hodně pohybu na čerstvém vzduchu a přiměřeně dlouhé procházky. Jakékoli nejasnosti ohledně zdravotního stavu předem konzultujte se svým lékařem.

Redakce