Odkdy se používají bezpečnostní pásy v autě?


“Tamhle mi zastav, já vyskočím a můžeš zas hned jet – a díky,” loučila jsem se předem s kamarádem, který mě hodil svým služebním autem kousek od domu. Ještě než zastavil, odepnula jsem si bezpečnostní pás a málem nadskočila, protože něco v autě začalo houkat. “To nic, to je signalizace, že za jízdy není zapnutý bezpečnostní pás,” uklidňoval mě a sotva zastavil, houkání ustalo. V té době jsem ještě na podobnou vymoženost nebyla zvyklá, dnes se s ní můžeme setkat u mnoha nových automobilů, i když funkce často bývá i vypnutá. Občas některé z nás zapínání pásů “otravuje” a mnozí si přes tuto povinnost danou zákonem pásy nepřipínají, přesto však jejich vynálezci a konstruktéři hleděli svého času především na zvýšení bezpečnosti automobilistů, což se ukázalo být opodstatněné.


Dávno jsou pryč doby, kdy po silnici mezi koňskými a dobytčími povozy kličkovalo nepříliš velkou rychlostí jen pár aut. Dnešní auta jezdí nesrovnatelně rychleji a je jich mnohonásobně víc. A nehody, k nimž dochází při nárazech ve velké rychlosti, jsou bez jakýchkoli zabezpečujících prvků život a zdraví ohrožující, v krajním případě smrtelné. Bezpečnostní pásy proto vznikly jako snaha omezit tato rizika na možné minimum.

Už od počátku existence automobilů byla snaha zvýšit jejich komfort a zabezpečení, k nimž patřil i určitý způsob připoutání, aby se při prudších pohybech auta či nárazech zvýšila bezpečnost pasažérů. Prvními, kdo vystoupil s varováním před jízdou bez speciálních bezpečnostních pásů, byli američtí lékaři již ve 30. letech 20. století. Až o dvacet tel později, v 50. letech, se k jejich apelu připojili také představitelé automobilových klubů.

Automobilkou, která se zapsala do dějin bezpečnosti, se stává roku 1956 Volvo, švédský výrobce nákladních automobilů, autobusů a stavebního vybavení. Volvo uvedlo na trh
dvoubodové, tj. pouze přes prsa zapínané bezpečnostní pásy jako příslušenství ke svým produktům. O něco málo později přicházejí s nabídkou bezpečnostních pásů na předních sedadlech, zapínaných přes klín, také americké automobilky Ford a Chrysler.

S vylepšením bezpečnostních pásů do současné podoby, kdy jsou uchyceny místo ve dvou již ve třech bodech, tedy přes prsa a přes klín, přišel opět přední konstruktér z automobilky Volvo, švédský inženýr Nils Bohlin, který si svůj vynález nechal patentovat v roce 1958. O rok později se tyto pásy ve Švédsku stávají standardem. V té době ještě okolní svět, včetně USA, bezpečnostní pásy nepoužívá buď vůbec, případně i nadále setrvává u nevyhovujících pásů dvoubodových. To se změní až v roce 1963, kdy Volvo představuje v USA tříbodové pásy jako praxí osvědčený bezpečnostní standard.

Se samonavíjecími pásy přicházejí opět Švédové, a to v roce 1968. V 90. letech 20. století se začínají bezpečnostní pásy zavádět i ve školních autobusech. A i když dnes mnozí řidiči argumentují jinak, důležitost využívání bezpečnostních pásů je stále zásadní, navzdory existenci moderních airbagů.

Zdroj: Wikipedie

Redakce