Proč by vám neměl docházet kyslík


Samozřejmě, že pokud se ocitnete pod hladinou a nebo máte z jiného důvodu nasazenou kyslíkovou masku, kde by vám byl na delší dobu zastaven přísun kyslíku, udusili byste se. Také kyslík jako součást atmosféry je pro lidský život nezbytný. Na jednu stranu je to velmi reaktivní permanentní plyn, který při svém slučování s ostatními prvky snadno podporuje hoření, na druhou stranu je tato jeho vlastnost životodárná a jeho přítomnost je nezbytná pro existenci většiny živých organismů na této planetě.



Pokud někdo tvrdí, že mu dochází kyslík, většinou tím naznačuje, že se cítí vyčerpaný, bez energie a nápadů. V té souvislosti se vám může vybavit humorná scénka z druhého dílu filmových Básníků, kde Štěpán Šafránek na radu jednoho z kolegů inhaluje kyslík přímo z bomby, aby podpořil svou pozornost a snížil únavu při “soukání” vědomostí do hlavy. I přes úsměvnost této scénky je zřejmé, že kyslík na odbourávání stresu a únavy určitý vliv má.

Za hezký český název “kyslík” vděčíme – jako v celé řadě jiných případů – přírodovědci Janu Svatoplukovi Preslovi. Jeho chemická značka je O (lat. Oxygenium), jedná se plynný chemický prvek, který se v přirozené podobě vyskytuje jako dvouatomová molekula O2. Kyslík ke své existenci potřebují prakticky všechny buňky lidského těla, kterými je zásobuje krev. Pomáhá navíc druhotně také při čistění krve, odplavování toxických látek, odbourávání stresu i zpomalování stárnutí.

Pokud je tělo zatíženo stresem, můžeme vypozorovat i zvýšenou potřebu dýchání, ale toto zrychlení snižuje kvalitu přenosu kyslíku. Proto se doporučuje při stresové zátěži zaměřit na vědomé, hluboké a zklidněné dýchání. Vysokou fyzickou a psychickou zátěž soudobého životního stylu a pracovního tempa můžeme vhodně vyvažovat dechovými cvičeními, která je dobré zařazovat o pracovních přestávkách. Ideálně v kombinaci s lehkým cvičením, respektive protažením těla, na škodu není ani krátká procházka na čerstvém vzduchu, při níž se vědomě zhluboka nadechujeme a vydechujeme.

Jednoduché dechové cvičení znali a využívali již staří Číňané. Stačí se při něm uvolněně postavit a vědomě prohloubeně dýchat tak, že při každém nádechu vzpažíte ruce s dlaněmi směřujícími buď vpřed nebo proti sobě. Prožitek umocníte zavřením očí a natáhnutím za pažemi vzhůru s následným uvolněním a upažením při výdechu. Dobré okysličování organismu se projeví na vaší vitalitě a pomalejším stárnutí i na kvalitě vlasů, nehtů a pleti. Pokud si na dechová cvičení zvyknete, uvědomíte si záhy, že máte také obvykle lepší náladu než dříve.

Redakce