Masáže uvolňující a léčivé


Vyčerpávající stresové zaměstnání, málo pohybu, stále ohnutá či jinak pokřivená záda při používání počítače, kde často sedíme zkroucení jako paragraf, to všechno mnoho z nás zná a zná také dobře následky, kterými jsou bolesti zad a hlavy, někdy doslova celého těla. K tomu se mohou přidat i poruchy spánku a máme zaděláno na pěkný průšvih. Pokud si potřebujete po namáhavém dni odpočinout, jděte na masáž. Nebo ještě chvíli v podobném počínání pokračujte a skončíte u doktora, který vám předepíše rehabilitaci. Ta jistě také pomůže, ale bude to daň za pekelnou bolest, které se včasnou prevencí můžete vyhnout.


Bolestem zad je samozřejmě potřeba předcházet také doporučeným cvičením, pravidelnými pracovními přestávkami, které je ideální využít k protažení ochablých a jednostranně namáhaných svalů. Masáž má však navíc zmíněný relaxační účinek, kdy se můžete načas uvolnit a nechat se opečovávat. Specializované masáže také pomáhají při procesu spalování tuků či zlepšují celulitidu.

Masáže jsou staletími prověřenou metodou, která byla využívána již dávno před naším letopočtem, například Řekové a Římané v lázních holdovali vonným koupelím a olejovým masážím, které již tehdy doporučovali jejich lékaři. Byl mezi nimi i slavný Hippokrates, jehož přísahu dnes lékaři skládají.

V zimním období po svátcích, kdy se mnozí z nás na svém těle dopouštějí menších i větších hříchů, je masáž více než doporučována. Nakupování, vaření, stres, zda všechno dopadne tak, jak má, to vše pod rukami šikovných masérů bude tát jako sníh. Únava a možné deprese odplují do neznáma, na tvář se vám vrátí uvolněný výraz, ba i bezděký úsměv. Masáže mohou pomoci i v případě zotavování po náročném sportovním či pracovním výkonu, posilují imunitu, podporují odplavování toxických látek a celkově zlepšují průtok krve. Doporučit je lze i při chronických poruchách spánku, potřebě vyrovnat bolestivé onemocnění kloubů a svalového aparátu, prospějí lidem trpícím nervovými poruchami.

Na masáž však není nutné chodit jen při alarmujícím stavu vyčerpanosti a předzvěsti různých zdravotních komplikací. Zdravému člověku prospějí jako výtečná prevence a ukazuje se, že kdo své tělo v této oblasti nezanedbává, hledí na svět s větším optimismem a energií, řeší snáze problémy, a tím pádem méně podléhá stresu. Spokojené tělo a vyrovnaná mysl se vám odrazí na tváři, takže budete vypadat mladší. A to již bezpochyby za zvážení stojí.

Frekvence návštěv, kromě lékařem stanovené rehabilitace, je ryze individuální. Můžete se řídit svou chutí, ale také mírou pociťovaného stresu. Ideální je stanovit si nějaké základní minimum, například jednou až dvakrát do měsíce, ale ve chvíli, kdy pocítíte potřebu, tak neváhat a přicházet častěji. Zvláště pokud máte tzv. “sedavé” zaměstnání, v němž jste ohroženi bolestmi zad, tak návštěvy masáží lze jen vřele doporučit.

Masáže však nejsou vždy pouze příjemné hlazení. Pokud je třeba řešit problém se svalovinou, který pronikl již do hlubších vrstev, mohou být chvílemi i bolestivé. Nesmí však překročit únosnou mez, které si je masér dobře vědom. Tělo vás může pobolívat i druhý den po masáži, výsledný efekt, například při uvolnění ztuhlých svalů, však rozhodně za tu trochu nepohodlí a bolesti stojí. Pokud ale po masáži najdete modřiny, určitě to nenechte jen tak, nic takového by se po správné masáži nemělo stát. Konzultujte to s masérem nebo jiným odborníkem.

Při výběru vhodného maséra, se řiďte zkušenostmi druhých nebo si předem obejděte několik míst, dobře se porozhlédněte a poptejte se. Nejen cena by měla být měřítkem porovnávání. Důležitějšími kritérii je to, zda se na daném místě cítíte příjemně, lidé zde nechodí za sebou jako na běžícím pásu, protože pro masáž je třeba vyhradit dost času. A pokud se vám zdá, že vám masáže nepomáhají, jděte jednoduše jinam. I mezi maséry jsou odborníci lepší a horší.

Délka masáže vám také mnohé napoví, celému tělu je třeba věnovat dvaapůl až dvě hodiny, jednotlivým částem, například zádům, aspoň padesát minut, jinak se minou žádaným účinkem. Záleží také na typu postavy, robustnímu člověku se masér musí věnovat déle než subtilní slečně nebo malému dítěti. Preventivní masáž je rovněž účinnější při kratším čase než masáž rehabilitační.

Redakce