Dnes ne, mám migrénu


Mnozí z nás či spíše mnohé z nás si zvykly mluvit o bolesti hlavy jako o migréně. S trochou nadsázky a humoru se dnes parodují rodinné večery, kdy žena odmítá intimní sblížení s partnerem slovy: Promiň, ale bolí mě hlava, případně: Promiň, mám strašnou migrénu. Někdy to pravda být může, ale jindy je to zkrátka výmluva. Je však při klasické bolesti hlavy výmluva na migrénu na místě? Ti, kdo jí opravdu trpí, vědí, že to není jen tak nějaká bolest hlavy, ale mnohdy jde o skutečně pekelné bolesti.


Náchylnost k migréně je u každého jiná, někdo ji prakticky za celý život nepozná, jiný jí trpí poměrně často. Existují však určité spouštěcí mechanismy, které vznik úporných bolestí hlavy podporují: nadměrný stres, opakovaně probdělé noci, vysoké množství alkoholu nebo dieta, která se blíží spíše hladovce. Příčiny vzniku migrény nicméně nejsou odborníky detailně známy, pravděpodobně při ní dochází k poruchám prokrvení mozkových cév, které velmi citlivě reagují na nestandardní změny v organismu.

Tyto organické změny způsobuje již zmíněný stres, ale také nevyváženost stravy až hladovění, nedostatek kvalitních tekutin a naopak nadměrné množství alkoholu, citlivě reagují rovněž na změny počasí, přílišné hledění do svítícího monitoru či televizní obrazovky, při němž dochází k namáhání či fixaci některých skupin svalů, stejně jako při sedavém zaměstnání. U jednotlivců mohou migrénu podporovat také konkrétní druhy jídla. Nejčastěji jde o ořechy, čokoládu a kakao, červené víno, zrající sýry, aromatické koření či rajčata. Něco z výše popsaného, případně kombinace několika faktorů pak spustí nepříjemnou bolest a odepíše vás na několik hodin, v horším případě i dnů.

Jako migréna se tedy označuje záchvatovité onemocnění mozku nejasného původu. Má podobu intenzivní bolesti hlavy (typicky bolest postihuje jen jednu polovinu), trvající v průměru od 1 do 72 hodin. Téměř nic vám nedělá dobře, hlasitá hudba, nepříjemné pachy, dokonce i ty, které jindy považujete za vůni, ani silné světlo. Není potvrzena souvislost s jakýmkoli jiným onemocněním. Postihuje přibližně 15-20 % žen a jen 8 % mužů. Záchvat migrény zasahuje celý organismus.

Typicky se první záchvaty objevují v období puberty a dospívání (zahájení mestruace), 90 % migreniků svůj první záchvat prožije do svých dvacetin. Nejúporněji se projevuje kolem třicítky a následně její intenzita postupně klesá, ale protahuje se trvání záchvatu. Kolem padesáti let věku, zejména u žen, výskyt migrény klesá. Postiženy jsou ní ženy v produktivním věku, tedy od puberty po menopauzu, což je v přímé spojitosti s hormonálními změnami. Pokud se u vás záchvaty migrény neobjeví do 40-ky, pak už se jí prakticky obávat nemusíte. Mezi jednotlivými záchvaty se postižený cítí zcela zdráv. Nejobvyklejší frekvence záchvatů je 1-2krát do měsíce, někdo trpí častějším výskytem, někdo má třeba jen jediný záchvat za život.

Odborníci migrénu podle průvodních znaků rozdělují na dva typy: migrénu s aurou a bez aury. Samotná bolest hlavy, jakkoli je úporná a nepříjemná, je v případě, že se k ní přidá ještě „aura“, již opravdu k nesnesení. Aurou jsou míněny další průvodní projevy migrény, obvykle jde o nevolnost a zvracení, přecitlivělost na počasí, kolísání nálad či záblesky před očima, které se objevují dokonce již několik minut před nástupem bolesti samotné.

Když už na nás migréna dolehla, co s ní? Kromě užití léků na tišení bolesti je prakticky jedinou úlevou zkombinovat ticho, teplo, tmu a spánek. Zatáhněte žaluzie, zbavte se rušivých vnějších vlivů, zachumlejte se pod deku a snažte se to celé zaspat. I poté, co bolest ustoupí, trvá ještě nějakou dobu než se vám vrátí energie, nálada a soustředěnost. V případě, že se u vás onemocnění projeví, neváhejte a nechte se vyšetřit u neurologa. Je lépe seznámit se s možnostmi prevence a rizikovými faktory než nic nepodniknout a možná zbytečně často trpět. Po ruce byste měli mít vždy příslušná antimigrenika.

Hlavní prevencí je samozřejmě správná životospráva a celkový životní styl. Pravidelné procházky na čerstvém vzduchu a cvičení, vyhýbání se jídlům, které ve vašem případě migrénu podporují. Snažit se vyhýbat stresu, nadměrné konzumaci alkoholu, kouření či pobytu v zakouřeném prostředí. Téměř zázračně působí také kvalitní spánek a pravidelný denní režim. I v tomto případě, jako u řady dalších onemocnění by pro vás na prvním místě měla být myšlenka zachování co nejlepšího zdraví a kondice, abyste mohli žít naplno – a bez úporných bolestí hlavy.

Redakce